MOTO GILERA

Továrna Gilera byla založena již v roce 1909, Guiseppe Gilera ji založil ve svých 22 letech. Továrna se velmi rychle rozvíjela a její motocykly šly dobře na odbyt, první motocykl je čtyřtaktní jednoválec o objemu 317ccm, který dosahoval neuvěřitelné rychlosti 105km/h, v roce 1920 se Gilera přesouvá do nové velké továrny v Arcore u Milána.

V roce 1935 nastupují nové modely s novým designem (hlavně nový čtyřtaktní čtyřválec 500ccm, který později téměř přesně kopírují MV Agusta a japonští výrobci) a tyto stroje postupnými úpravami poskytují základ pro dalších 30let, kde se Gilera s úspěchem účastní všech typů závodů a se stejným úspěchem v komerčním prodeji. Rok 1939 znamená nový čtyřtaktní čtyřválec, vodou chlazený o oběmu 500ccm, který dosáhne velkých úspěchů ve všech typech silničních závodů. Motor upravený pro běžný provoz se nasazuje do typu Gilera Saturno 500. V období 2 světové války je výroba pozastavena a pokračuje až v roce 1949 novým typem Gilera Sanremo. Rok 1950 znamená kompletní přapracování dosavadních motorů.

Bohužel v roce 1956 umírá hlava továrny Feruccio Gilera, což způsobí továrně úpadek a v roce 1957, hned po vítězství šampionátu Libera Liberatiho na Gileře 350, odchází Gilera ze všech závodních disciplin. Úpadek se vystupňuje v roce 1969, kdy je Gilera prodána koncernu Piaggio (Výrobce maloobjemových 2 taktních skůtříků).

Po roce 1969 okupuje továrnu výroba skůtrů a pouze minimální část je ponechána na výrobu Giler (hlavně náhradní díly) a v průběhu doby běžela výroba určitých modelů, které ale nebyly na dostatečné úrovni, pro nedostatek prostředků.

V roce 1986 se celá továrna opět uvolňuje pro výrobu Giler a Piaggio dává Gileře volnou ruku, rozbíhá se velký vývojový program různých modelů se sportovními ambicemi. V roce 1990 se Gilera vrací na závodní scénu – Gilera RC 600 a RC 750 se účastní rally Paříž Dakar, a Gilera Crono 125, 250, později GFR 125 a 250 se účastní šampionátu Grand prix.

1 listopad 1993 je pro Gileru definitivní šok, i přes protesty vedení a demonstrace zaměstnanců Piaggio bez vysvětlení násilně zavírá velkou továrnu v Arcore, která začínala prosperovat a motocykly šly po celém světě na odbyt. Tím končí 84 let výroby motocyklů v Gilera. Piaggio přebírá práva na jméno Gilera, dnes je vidět jméno Gilera pouze na skůtrech od Piaggia se sportovními ambicemi.

Pouze v roce 1996 vyráběla Gilera 50ccm chopper v roce 1998 125 Chopper a jisté zlepšení lze zaznamenat v roce 2000 kdy se Gilera zmohla na 50ccm enduro, supermotard a sportovního skůtra (DNA).

V současné době vše nasvědčuje tomu, že se situace začne rapidně zlepšovat, od začátku roku 2001 se s velkým úspěchem Gilera účastní Grand Prix ve 125ccm a v na jaro 2002 se připravuje výroba nadupaného supersportu Gilera supersport 600.