GILERA R1 125
Gilera R1 je výkonné ostré enduro použitelné do těžkého terénu, vzhledem k poměrně vysoké maximální rychlosti je i na silnici jako doma, problém nastává pouze při delších trasách kvůli tvrdému a úzkému sedlu. Motocykl je vpředu vybaven dvoupístovým kotoučem se kterým jde bez problémů stavět na přední kolo, vzadu je jednopístový kotouč. Motor je vodou chlazený, oddělené mazání, šestirychlostní převodovka, vybaven nožní našlapávačkou i startérem.
Motor | Dvoutaktní jednoválec |
Objem | 124 ccm |
Výkon | 20kW (27HP) při 9500 ot. |
Točivý moment | |
Váha | 115 kg |
Maximální rychlost | 130 km/h |
Druh motocyklu | Hard enduro |
Výroba | Od 1988 do 1989 |
Zkušenosti:
Na Gileře R1 jsem zatím najel 6000km a musím říci, že jsem s ní co se týče jízdních vlastností spokojen, zejména bezkonkurenční brzdy, dobrá ovladatelnost a mnohem vyšší výkon než většína jiných 125. Zlobila pouze elektrika (dvakrát výměna CDI), vyplatí se do benzínu (nebo do nádržky na olej) lít pokud možno 100% syntetické oleje (např. Castrol TTS), vyhýbáte se zadření.
Měl jsem originál Gilera válec s APTS, zadřel jsem, dal jsem nový válec, píst, kliku, ojnici, vše od Polini pro Gileru KK, KZ na zvýšení výkonu, ale bez APTS na válci – výkon se nezvedne, pouze se posune točivý moment směrem dolů. Dále mně přestal fungovat startér. Gilery se zatím zbavovat nechci, jsem s ní spokojen a to i přes to, že vlastním i Gilera RC 600.
David Maršík
Obrázky:
Gilera R1 - 1997 - moje první Gilera R1 (pěkná)
Gilera R1 - 1998 - 1999 - moje první R1 (3 fotky vyšší rozlišení)
Gilera R1 - 2000 - moje první R1 in action
Gilera R1 - 2000 - novější fotky - moje první R1 in action
Gilera R1 - přelom 2000 a 2001 - nová R1
Gilera R1 - rozebraná + staré foto
Zkušenosti:
Výkon podle TP : 18,5 kW / 8750 rpm
Hmotnost : 125 kg
Max rychlost : 130 km/h
Spotřeba : 5,5-6l / 100km podle stylu jízdy
Motorka byla vyrobena v roce 1988 a je v téměř originálním
stavu. Vlastním ji teprve rok a najel jsem asi 3000km bez jakékoli
větší závady, jediné‚ co mě potkalo bylo píchl‚ zadní
kolo, prasklá žárovka, porucha brzdového spínače přední
brzdy a prolínající olej kolem startovací páky což spravilo
nové gufero. Motor je v původním stavu, včetně přívěry
APTS , podle neopotřebených šroubů na hlavě válce a na
spojce se do motoru ještě nikdo nedíval. Zvuk je bez jakéhokoliv
klepání nebo chrastění, jedin‚ co je trochu slyšet je
spojka. Konzumuje sice trochu víc oleje než novější stroje (asi
tak 1l na 600km), ale asi to odpovídá roku výroby, kdy zřejmě
nebyly oleje pro dvoutakty tak kvalitní. Olej používám Motul
Technosyntese, který je myslím si, dostačující. Moje Gilera
nemá asi už od výroby startér, protože na motoru je na jeho
místě jen krytka a magneto nemá ozubený věnec. Jediná větší "oprava"
kterou jsem kdy dělal, byla hned po koupi výměna všech hadiček
na olej a na benzín, které už byly ztvrdlé‚ a moc netěsnily.
Olej v převodovce je klasicky Motul Transoil pro dvoutakty s
mokrou spojkou. Co mi na motorce chybí, je otáčkoměr, zato je
na palubovce teploměr chladicí kapaliny, který bych klidně oželel.
Další minus je startování studeného motoru, je nutné‚ mít
cvik při manipulaci se sytičem a s plynem. Na druhou stranu mi
nikdo s motorkou neodjede, alespoň ne s nastartovaným motorem.
(Webmaster: mám dvě R1, obě startují po týdenním klidu v -5°C
na první našlápnutí, nebo okamžitě po stisknutí startéru.)
René Indrak
rene.indrak@worldonline.cz