Gilera Supersport 600
Po delší době tu máme opět novinku, která opravdu stojí za to. Myslím, že nám Gileristům nastávají opět zlaté časy.
Motor | kapalinou chlazený řadový čtyřválec, 16 ventilů, DOHC |
Objem | 599 ccm |
Výkon | |
Točivý moment | |
Váha | 162 kg |
Maximální rychlost | |
Druh motocyklu | Sportovní |
Výroba | od 2002 |
Vrtání a zdvih: 67 x 42,5 mm
Príprava paliva: vstrikování EFI
Prevodovka: šestistupnová
Úhel rízení/stopa: 23,5°/92mm
Délka/šírka/výška: 2000/715/1135mm
Rozvor: 1392mm
Výška sedla: 830mm
Prední odpružení: upside-down 43mm
vidlice, plne nastavitelná
Zadní odpružení: centrální jednotka,
plne nastavitelná
Prední brzda: dvojitá 320mm kotoucová,
ctyrpístková
Zadní brzda: jednoduchá 220mm kotoucová,
dvoupístková
Prední/zadní kolo: 3,50 x 17", 5,50
x 17"
Prední/zadní pneu: 120/70 ZR17, 180/55
ZR17
Nádrž: 18 l
Vzhled nové Gilery 600 je fascinující.
Je jednoduše ohromující, nejlépe vypadající 600 vůbec. I
když se najdou i jiné názory, jako že by více potřebovala
svůj styl, než jen kombinovat design několika strojů
dohromady. Stroj má trochu od Yamahy R6, Hondy SP-1, MV Agusty F4S
a Aprilie RSV Mille – vše je zkombinováno do atraktivního a
osobitého stylu s ryzím italským vzhledem. Styl a jízdní
poloha jasně ukazují, že to bude stroj určený pro řezání
vedlejších silnic, spíše než pro urážení dlouhých vzdáleností.
Je poháněn jedním z nejlepších 600cc motorů, čili vstřikováním
osazeným motorem poslední Suzuki GSXR600. Zatímco vzhled
Gilery vypadá zcela nový, tento prototyp používá převzaté
díly od Suzuki kde je to možné. Kyvka pochází přímo z GSXR600,
stejně jako brzdy. Kola také pocházejí od Suzuki, podobně je
tomu i u stupaček s držáky pro jezdce i spolujezdce. Dokonce přední
blatník a plastový kryt řetězu jsou identické s GSXR.
Očekává se, že Gilera jinak vyladí motor, který dostane
vlastní firemní výfuk a ram-air systém a tak v konečném výsledku
může být ještě výkonnější než sériová Suzuki. Následuje
běžný postup pro 600cc sporťáky. Gilera použila tuhý a
lehký slitinový páteřový rám, ale jeho specifikace se spíše
blíží k dražšímu 1000cc stroji než k 600. Centrální
vstup ram-airu umístěný na čumáku přední kapotáže vede náporový
vzduch do airboxu skrz otvor v hlavě řízení – řešení převzaté
z Hondy SP-1. Toto řešení dovoluje získat větší tlak
vzduchu putujícího od nosu kapotáže přímo do airboxu, aniž
by procházel komplikovanými a omezujícími násosy kolem hlavy
řízení, čímž se zvyšuje efektivnost ram-air systému. Tuto
teorii podporuje absence jakéhokoliv vedení procházejícího
po stranách rámu nebo nad řidítky.
V zadní části se zdá, že i zadní odpružení je téměř
identické s GSXR, ale předek je dost odlišný, používá
vysoce kvalitní, plně nastavitelnou upside-down vidlici, která
vypadá jako z většího stroje. Závody Superstock 600 výrobcům
nedovolují vyměnit vidlici, takže čím lepší jsou originální
díly, tím je větší šance pro závodníky, že najdou
perfektní nastavení. Nová Gilera se bude vyrábět v klasické
červené barvě, je to oficiální závodní barva italských
strojů a tak byla přirozenou volbou pro nejlepší stroj od
Gilery, dokonce i 125cc GP stroje řízené Manuel Poggialim
pokračují v této tradici. Firma očekává, že cena tohoto
stroje bude ležet někde mezi srovnatelnými japonskými stroji
a mezi cenou italských strojů Ducati, tedy někde mezi cenou
Suzuki GSXR600 a Ducati 748.
Fotografie:
Supersport 600 - první prototyp
Supersport 600 - po výstavě v Miláně 2001
Další článek:
Technické údaje naznacují, že to
nebude pouze stroj se skvelým designem, ale že také dost skrývá
pod kapotáží. Ve skutecnosti Gilera mluví o plne
konkurenceschopném stroji, který si to muže rozdat s kterýmkoliv
strojem v 600cc kategorii. Motor pochází z poslední vstrikováním
osazené GSXR600 a patrí mezi techniky nejpokrocilejší motory
ve své tríde. Gilera od Suzuki také prevzala její systém s
dvojitými škrtícími klapkami v sání, který používá
sekundární pocítacem rízenou klapku k vyhlazení dodávky výkonu
a ke snížení trhavé reakce motoru pri prudším otevrení
plynu, která se u vstrikováním osazených stroju casto
objevuje. Gilera ješte neuvolnila oficiální údaj o výkonu,
ale neexistuje žádný duvod, proc ocekávat menší výkon než
má GSXR600, která má kolem 103 koní na zadním kole, což z ní
v soucasnosti delá nejvýkonnejší supersportovní 600.
Zatímco ostatní 600 jsou staveny pro úsporu,
s levnejšími díly v oblasti podvozku a odpružení, které udržují
nízkou cenu, Gilera prijala, že její model bude trochu dražší
a použila díly, o kterých se vetšine majitelu 600 jenom zdá.
Rámové nosníky jsou lisovány jako na vetšine strojích v této
tríde, ale kde vetšina stroju používá pomerne težký hliníkový
odlitek hlavy rízení, tam Gilera zvolila zcela jiné rešení.
Namísto hliníkového odlitku má Gilera montovanou skrínovou
hlavu rízení vyztuženou titanovými destickami, které jsou
jednoduše prilepeny k hliníkové cásti rámu. Lepení se nemusí
zdát tak pevné jako tradicní svarování, ale Gilera tvrdí,
že používá systém lepení, který je bežne praktikován v
leteckém prumyslu pro dosažení skvelé kombinace mezi nízkou
hmotností a extrémní tuhostí. Použití titanu napomáhá udržet
suchou hmotnost pod úrovní konkurence. S udávanou suchou
hmotností 162kg je Gilera o 1kg lehcí než doposud nejlehcí
stroj této kategorie Suzuki GSXR600 a približne o 8kg lehcí než
ostatní konkurencní stroje od Hondy, Yamahy, Kawasaki a
Triumphu. Skrínová konstrukce hlavy rízení také dovoluje použít
prímý vstup ram-airu, který prochází skrz hlavu rízení prímo
do airboxu - systém podobný tomu, který používá Honda VTR1000
SP-1 a SP-2. Prímé prudení vzduchu by melo napomoci
maximalizovat úcinnost ram-air systému, který by tak mel ješte
více zvyšovat výkon motoru ve vysokých rychlostech.
Gilera se ale nezastavila pouze u vylepšení
rámu. Také odpružení je mnohem kvalitnejší než jaké by
jste mohli ocekávat na 600cc stroji. Prední vidlice je plne
nastavitelná (predpetí, odraz, stlacení) a narozdíl od
konkurence Gilera používá vidlici upside-down pro dosažení
vyšší tuhosti a snížení neodpružených hmot. Na zadku je
také plne nastavitelná centrální jednotka. Ve snaze dále snížit
neodpružené hmoty a tím zefektivnit práci odpružení se
firma rozhodla pro použití lehkých 17-palcových slitinových
kol Brembo. Kola jsou obuta do pneu 120/70 na predku a vzadu je
pneu o rozmeru 180/55 a tak mohou být použity všechny
nejlepivejší sportovní pneumatiky. Brembo také dodává brzdy
a Gilera je standartne vybavena opletenými brzdovými hadicemi.
Ale díly od znackových výrobcu nekoncí pouze u kol a brzd od
Bremba, Gilera standartne používá titanový výfukový systém
Akrapovic. Ten nejen prispívá k nízké hmotnosti, ale také by
mel z motoru Suzuki vyždímat pár koní navíc. Nízká
hmotnost stroje je zduraznena jeho kompaktními rozmery. Stroj je
jen dva metry dlouhý a tak je kratší než GSXR600, kterou
urcite nelze oznacit za velký stroj. Také rozvor je kratší,
1392mm, a je také o pár milimetru štíhlejší než Suzuki.
Kombinace nízké hmotnosti a kvalitního odpružení by mela
zarucit dobrou ovladatelnost a utáhlý úhel rízení 23,5°naznacuje,
že stroj bude extrémne mrštný. Doposud Gilera nestanovila
cenu stroje, ale zasvecenci ocekávají cenu mezi cenou japonských
600 a mnohem dražších italských stroju jako je Ducati 748.