Gilera Supersport 600

Po delší době tu máme opět novinku, která opravdu stojí za to. Myslím, že nám Gileristům nastávají opět zlaté časy.

Motor kapalinou chlazený řadový čtyřválec, 16 ventilů, DOHC
Objem 599 ccm
Výkon  
Točivý moment  
Váha 162 kg
Maximální rychlost  
Druh motocyklu Sportovní
Výroba od 2002

Vrtání a zdvih: 67 x 42,5 mm

Príprava paliva: vstrikování EFI

Prevodovka: šestistupnová

Úhel rízení/stopa: 23,5°/92mm

Délka/šírka/výška: 2000/715/1135mm

Rozvor: 1392mm

Výška sedla: 830mm

Prední odpružení: upside-down 43mm vidlice, plne nastavitelná

Zadní odpružení: centrální jednotka, plne nastavitelná

Prední brzda: dvojitá 320mm kotoucová, ctyrpístková

Zadní brzda: jednoduchá 220mm kotoucová, dvoupístková

Prední/zadní kolo: 3,50 x 17", 5,50 x 17"

Prední/zadní pneu: 120/70 ZR17, 180/55 ZR17

Nádrž: 18 l

Vzhled nové Gilery 600 je fascinující. Je jednoduše ohromující, nejlépe vypadající 600 vůbec. I když se najdou i jiné názory, jako že by více potřebovala svůj styl, než jen kombinovat design několika strojů dohromady. Stroj má trochu od Yamahy R6, Hondy SP-1, MV Agusty F4S a Aprilie RSV Mille – vše je zkombinováno do atraktivního a osobitého stylu s ryzím italským vzhledem. Styl a jízdní poloha jasně ukazují, že to bude stroj určený pro řezání vedlejších silnic, spíše než pro urážení dlouhých vzdáleností. Je poháněn jedním z nejlepších 600cc motorů, čili vstřikováním osazeným motorem poslední Suzuki GSXR600. Zatímco vzhled Gilery vypadá zcela nový, tento prototyp používá převzaté díly od Suzuki kde je to možné. Kyvka pochází přímo z GSXR600, stejně jako brzdy. Kola také pocházejí od Suzuki, podobně je tomu i u stupaček s držáky pro jezdce i spolujezdce. Dokonce přední blatník a plastový kryt řetězu jsou identické s GSXR.

Očekává se, že Gilera jinak vyladí motor, který dostane vlastní firemní výfuk a ram-air systém a tak v konečném výsledku může být ještě výkonnější než sériová Suzuki. Následuje běžný postup pro 600cc sporťáky. Gilera použila tuhý a lehký slitinový páteřový rám, ale jeho specifikace se spíše blíží k dražšímu 1000cc stroji než k 600. Centrální vstup ram-airu umístěný na čumáku přední kapotáže vede náporový vzduch do airboxu skrz otvor v hlavě řízení – řešení převzaté z Hondy SP-1. Toto řešení dovoluje získat větší tlak vzduchu putujícího od nosu kapotáže přímo do airboxu, aniž by procházel komplikovanými a omezujícími násosy kolem hlavy řízení, čímž se zvyšuje efektivnost ram-air systému. Tuto teorii podporuje absence jakéhokoliv vedení procházejícího po stranách rámu nebo nad řidítky.

V zadní části se zdá, že i zadní odpružení je téměř identické s GSXR, ale předek je dost odlišný, používá vysoce kvalitní, plně nastavitelnou upside-down vidlici, která vypadá jako z většího stroje. Závody Superstock 600 výrobcům nedovolují vyměnit vidlici, takže čím lepší jsou originální díly, tím je větší šance pro závodníky, že najdou perfektní nastavení. Nová Gilera se bude vyrábět v klasické červené barvě, je to oficiální závodní barva italských strojů a tak byla přirozenou volbou pro nejlepší stroj od Gilery, dokonce i 125cc GP stroje řízené Manuel Poggialim pokračují v této tradici. Firma očekává, že cena tohoto stroje bude ležet někde mezi srovnatelnými japonskými stroji a mezi cenou italských strojů Ducati, tedy někde mezi cenou Suzuki GSXR600 a Ducati 748.

Fotografie:

 

Supersport 600 - první prototyp

Supersport 600 - po výstavě v Miláně 2001

Další článek:

Technické údaje naznacují, že to nebude pouze stroj se skvelým designem, ale že také dost skrývá pod kapotáží. Ve skutecnosti Gilera mluví o plne konkurenceschopném stroji, který si to muže rozdat s kterýmkoliv strojem v 600cc kategorii. Motor pochází z poslední vstrikováním osazené GSXR600 a patrí mezi techniky nejpokrocilejší motory ve své tríde. Gilera od Suzuki také prevzala její systém s dvojitými škrtícími klapkami v sání, který používá sekundární pocítacem rízenou klapku k vyhlazení dodávky výkonu a ke snížení trhavé reakce motoru pri prudším otevrení plynu, která se u vstrikováním osazených stroju casto objevuje. Gilera ješte neuvolnila oficiální údaj o výkonu, ale neexistuje žádný duvod, proc ocekávat menší výkon než má GSXR600, která má kolem 103 koní na zadním kole, což z ní v soucasnosti delá nejvýkonnejší supersportovní 600.

 

Zatímco ostatní 600 jsou staveny pro úsporu, s levnejšími díly v oblasti podvozku a odpružení, které udržují nízkou cenu, Gilera prijala, že její model bude trochu dražší a použila díly, o kterých se vetšine majitelu 600 jenom zdá. Rámové nosníky jsou lisovány jako na vetšine strojích v této tríde, ale kde vetšina stroju používá pomerne težký hliníkový odlitek hlavy rízení, tam Gilera zvolila zcela jiné rešení. Namísto hliníkového odlitku má Gilera montovanou skrínovou hlavu rízení vyztuženou titanovými destickami, které jsou jednoduše prilepeny k hliníkové cásti rámu. Lepení se nemusí zdát tak pevné jako tradicní svarování, ale Gilera tvrdí, že používá systém lepení, který je bežne praktikován v leteckém prumyslu pro dosažení skvelé kombinace mezi nízkou hmotností a extrémní tuhostí. Použití titanu napomáhá udržet suchou hmotnost pod úrovní konkurence. S udávanou suchou hmotností 162kg je Gilera o 1kg lehcí než doposud nejlehcí stroj této kategorie Suzuki GSXR600 a približne o 8kg lehcí než ostatní konkurencní stroje od Hondy, Yamahy, Kawasaki a Triumphu. Skrínová konstrukce hlavy rízení také dovoluje použít prímý vstup ram-airu, který prochází skrz hlavu rízení prímo do airboxu - systém podobný tomu, který používá Honda VTR1000 SP-1 a SP-2. Prímé prudení vzduchu by melo napomoci maximalizovat úcinnost ram-air systému, který by tak mel ješte více zvyšovat výkon motoru ve vysokých rychlostech.

 

Gilera se ale nezastavila pouze u vylepšení rámu. Také odpružení je mnohem kvalitnejší než jaké by jste mohli ocekávat na 600cc stroji. Prední vidlice je plne nastavitelná (predpetí, odraz, stlacení) a narozdíl od konkurence Gilera používá vidlici upside-down pro dosažení vyšší tuhosti a snížení neodpružených hmot. Na zadku je také plne nastavitelná centrální jednotka. Ve snaze dále snížit neodpružené hmoty a tím zefektivnit práci odpružení se firma rozhodla pro použití lehkých 17-palcových slitinových kol Brembo. Kola jsou obuta do pneu 120/70 na predku a vzadu je pneu o rozmeru 180/55 a tak mohou být použity všechny nejlepivejší sportovní pneumatiky. Brembo také dodává brzdy a Gilera je standartne vybavena opletenými brzdovými hadicemi. Ale díly od znackových výrobcu nekoncí pouze u kol a brzd od Bremba, Gilera standartne používá titanový výfukový systém Akrapovic. Ten nejen prispívá k nízké hmotnosti, ale také by mel z motoru Suzuki vyždímat pár koní navíc. Nízká hmotnost stroje je zduraznena jeho kompaktními rozmery. Stroj je jen dva metry dlouhý a tak je kratší než GSXR600, kterou urcite nelze oznacit za velký stroj. Také rozvor je kratší, 1392mm, a je také o pár milimetru štíhlejší než Suzuki. Kombinace nízké hmotnosti a kvalitního odpružení by mela zarucit dobrou ovladatelnost a utáhlý úhel rízení 23,5°naznacuje, že stroj bude extrémne mrštný. Doposud Gilera nestanovila cenu stroje, ale zasvecenci ocekávají cenu mezi cenou japonských 600 a mnohem dražších italských stroju jako je Ducati 748.