GILERA 500 - klasický italský čyřválec

Čtyřválec Gilera dominoval od roku 1950 v mistrovství světa půllitrů více než sedm let. Ve vítězném tažení koncepce tohoto motoru pokračovala MV Agusta po odstoupení Gilery v roce 1957. V roce 1963 zmobilizoval ještě jednou Geoff Duke tyto motocykly ve své soukromé závodní stáji "Scuderia Duke". S jezdci Minterem a Hartlem dosáhl třetího místa v konečném pořadí mistrovství světa.

Čtyři válce v řadě napříč, dvě vačkové hřídele v hlavě poháněné většinou válečkovým řetězem uprostřed mezi válci - to je osvědčená koncepce, se kterou se podařil Dálnému východu průlom v prodeji motocyklů. Konstrukčně však pochází z blízkého jihu - Itálie.

Původní myšlenka pochází od inženýrů Gianniniho a Remora z roku 1926, první úspěchy zaznamenala ovšem pod vlajkou C.N.A. při Velké ceně Tripolisu 1935. Ve stejném roce tato firma uzavřela svoje brány a Gilera, která hledala v té době výkonný motor, získala na něj veškerá práva. Tak vznikla slavná závodní pětistovka s kompresorem "Rondine", která získala v roce 1939 titul ME. Také Benelli zkonstruovala v tomto roce čtyřválec: 248ccm, 2xOHC s vodním chlazením a kompresorem, ale tento stroj nebyl nikdy nasazen. Potom přišla válka, která zastavila další vývoj, a po ní zákaz kompresorů.

Po válce zkonstruoval ing.Remor nový čtyřválec se zdvihovým objemem 500ccm a atmosferickým plněním, který vycházel z původních plánů na 250ccm zmenšené, vzduchem chlazené, "Rondine". V roce 1949 slaví Gilera 500 s jezdcem Paganim premiéru a do roku 1957 nasbírá pod slavnými jezdeckými hvězdami 50-tých let Masettim, Liberatim a Geoff Dukem celkem 6 titulů mistrů světa. A s Bob McIntyrem v sedle objede poprvé v historii jeden okruh slavné Tourist Trophy průměrem přesahujícím 100 mil......

Ve stejném, legendárním, roce si rozdělí italské tovární stroje Gilera, Moto Guzzi a Mondial všech pět titulů mistrů světa v solo třídách mezi sebou. Potom přichází zákaz velkých kapotáží, které zakrývají zcela i přední kolo. Gilera končí se závodní činností, celkový úpadek motocyklového trhu hospodářsky vyčerpává i tuto značku.

Gilera 500 měla na začátku své kariéry potíže prosadit se proti konkurenci. S výkonem kolem 50 koní (1949) měla sice ten nejvýkonnější motor, ale tomuto ještě neodpovídal podvozek. Úspěchy se dostavily teprve potom, co byly pečlivě prostudovány podvozky anglické konstrukční školy. Jaký potencionál vězel v tomto řadovém čtyřválci dokázala také, po zlatých létech Gilery, další slavná italská značka - MV Agusta. S nezapomenutelným Mikem Hailwoodem a Agostinim dominovaly tyto motocykly v seriálu závodů o MS. Tak se stal motor Gilery 500 vzorem pro všechny řadové čtyřválce až do dnešní doby.

Zvítězil nejen Ingegnere Pietro Remor. Pro sezonu 1949 byla jeho čtyřválcová Gilera perfektně připravená, hned napoprvé to byl vítězný stroj. Nello Pagani podlehl v prvním ročníku mistrovství světa půllitrů o pouhý jeden jediný bod jezdci AJS Les Grahamovi. Jemný cit pro talent prokázal také Conte Agusta, který pro svoji stáj získal schopného konstruktéra motorů ing. Remora. Čtyřválce MV Agusta byly potom také přesné kopie Gilery.

TECHNICKÁ DATA

Model

Gilera 500 čtyřválec

Výkon

70 k při 10 400 ot/min

Motor

Vzduchem chlazený čtyřtakt, čtyřválec s válci v řadě. Dva ventily v hlavě válců, 2xOHC, pohon vačkových hřídelů řetězem mezi 2.a 3.válcem. Vrtání x zdvih: 52 x 58.8 mm, zdvihový objem 499 ccm. Čtyři karburátory Dell Orto prům-28 mm. Kompresní poměr 1:11 (příp. až 1:13).

Zapalování

Magneto LUCAS

Převodovka

Primární převod ozubenými koly, vícelamelová suchá spojka ovládaná bowdenem, sedmistupňová převodovka s řadící kulisou.

Podvozek

Dvojitý rám z ocelových trubek kruhového průřezu. Vpředu teleskopická vidlice Gilera, prům. nosných trubek 34mm. Ocelová kyvná vidlice se dvěma tlumiči pérování Girling.

Kola a pneumatiky

Drátěná kola s hliníkovými ráfky. Pneu: vpředu 3.00x19 Dunlop KR76, vzadu 3.50/4.50x19 Dunlop KR83

Brzdy

Vpředu čtyřklíčová bubnová (Doppel-Duplex) prům.250mm, vzadu jednoduchá bubnová prům-220mm

Rozměry a hmotnosti

Rozvor kol 1370 mm. Vlastní hmotnost s olejovou náplní a prázdnou benz.nádrží 149 kg

Nejvyšší rychlost

261 km/hod (s kapotáží motoru)

Rok výroby

1957

Majitel

Gilera SpA, Arcore, Itálie

 

Ze zahraničního zdroje volně přeložil:

Lubomír Dvořák, DESMO MOTOR s.r.o., Brno