GILERA RC 600R

 

Motor Čtyřdobý jednoválec, 4 ventily
Objem 560 ccm
Výkon 50 HP při 6750 ot.
Točivý moment  
Váha 152 kg
Maximální rychlost 155 km/h
Druh motocyklu Hard Enduro
Výroba 1991-?

Zkušenosti:

Motorka by měla mít podle techničáku 38kw(52k) při 7250ot a 
pohotovostní hmotnost je 155 kg. Nicméně na prezentačních 
materiálech gilery přímo z vašich stránek jsem vyčetl, že by měla 
mít dokonce, pro někoho možná neuvěřitelných, 40kw(54,5k) při 
7500ot, tak nevím... Těch padesát koníků tam ale rozhodně bude, 
protože jsem měl možnost již na "pár" podobných endurech jet, a 
tak mám s čím srovnávat.
Musím říct, že ta akcelerace je fakt síla.Mám ji již skoro rok, 
ale vždycky mě to dokáže fakt dostat a pořád nadchnout.Jel jsem 
už i na dvou RC600 a RC600C, které byly v poměrně dobrým 
stavu, ale musím říct, že ten rozdíl je fakt cítit.Bude to 
jednak v tom o pár koní(asi 5-6) větším výkonu a nižší 
hmotnosti.Jinak musím ještě říct, že R-ko je asi jinak 
zpřevodovany-myslím teda sekundárně(podle tech.informací z 
italských prospektů na těchtostránkách by primární převody měli 
být u RCR i RCC stejné).To je taky další důvod lepší akcelerace 
oproti RC600. Je to poznat okamžitě po svezení na obou 
typech.Nejpatrnější to je samozřejmě hned na jedničku.Sekundární 
převod je do pomala-rozeta má 51 zubů a i přes toto zpřevodování 
a díky většímu výkonu se s ní dá v pohodě úhánět i 170 km/h.Do 
140 motorka zrychluje jako raketa, pak už trochu zvolní, ale 
hlavně kvůli obrovskýmu odporu vzduchu,protože jinak je vlastně 
výkonově tešně pod vrcholem.Dělá se i rozeta která má pouze 43 
zubů, to by s ní asi R-ko uhánělo 200 km/h(pokud bych z toho teda 
dřív neuletěl).Právě kvůli tomu,že jednička je tak krátká, zvedám 
to na zadní hlavně na dvojku přes spojku-jde to opravdu lehce. 
Moje R-ko jsem koupil na začátku května 2001(na moje 
narozeniny),takže teď skoro po roce už ji myslím můžu docela 
dobře zhodnotit.
Tahle motorka nenajde ve své kategorii jen tak konkurenci. Mám 
namysli především akceleraci. Měl jsem možnost srovnat s 
husquarnou TE 610 r.v.99(55k a asi 130 kg) a bylo to úplně 
nastejno.Kdybych měl 6 kvaltů jako ona, tak bych ji v pohodě 
ujel. Jízda na ní ale byla ve srovnání s mojí RC-R nuda. O 
motorkách jako je XT, DR, NX(dominátor),XL, cagiva canyon atd. se 
ani nezmiňuji-bez šance.
Perfektmě se s ní jezdí po silnici, kde najezdím většinu 
kilometrů, tak i v terénu, pro který je asi hlavně 
předurčena.Naše silnice se ale taky pomalu a jistě stávají 
takovým terénem, takže to vyjde na stejno.Vzadu používám hrubší 
vzorek- předtím Barumka, teď Mitaska.Mitaska je vcelku dobrá, ze 
začátku se sjíždí rychle, ale pak už drží a hlavně je 
levná.Vepředu mám pořád stejnou gumu-hodně silniční Metzlerku, 
ale už je sjetá, takže budu asi kupovat taky Mitasku s hrubším 
vzorkem. S gilerkou se velmi dobře jezdí i do zatáček, kde pěkně 
sedí bez vlnění, ale na nějaké velké náklony a škrtání stupaček 
mám strach.Asi by to šlo, ale já to zkoušet nebudu. Ne aspoň na 
tomto vzorku. To už mám radši wheelie nebo stopie.Obojí jde na R-
ku vcelku snadno.
RC 600 R narozdíl oproti dalším RC nemá startér a ani baterku, 
ale pouze kick páku(startovačku)-právě proto má o tolik nižší 
hmotnost než ostatní RC.Máte ale zase o starost a případný 
problém míň... Startování pak probíhá pomocí mechanického 
dekompresoru na řídítkách, který umožní lehké nastavení pístu do 
správné polohy pro nastartování(startovačkou jde při otevřeném 
dekompresoru poměrně snadno hejbat) díky nadzvednutí výfukových 
ventilů.Pak už stačí dekompresor zavřít a pouze po startovačce 
pořádně skočit.Když se to správně nachystá, chytá na první 
pokus.Jde pouze o cvik, i když vím, že by se našlo hodně těch, 
který by to nebavilo.Já jsem si na to už zvykl a nevadí mi to, 
i když na mě někdy musí ostatní čekat.To když se mi to podaří po 
mnoha neúspěšných pokusech přechlastat.To se ale stává zřídka 
kdy.Jak ale říkám, je to pouze otázka cviku-většinou mi stačí dva 
tři pokusy.Nakonec musím dodat, že startovačka ale vůbec nekope, 
takže něco podobnýho jako modrý kotníky jako u starých DRek v 
žádným případě nehrozí. 
A teď kolem údržby: kromě pravidelné výměny spotřebních dílů 
prakticky žádnou nepotřebuje. Já zatím měnil pouze gumy,řeťezovou 
sadu,ložiska v zadním kole, pral vzduchovej filtr a samozřejmě 
měnil olej i s filtrem.Horší to bylo s výměnou spojkových lamel. 
Kdo si na to netroufá nebo s tím nemá zkušenosti, je lepší to 
nechat odbornýmu servisu. Případné chyby by se opravdu draze 
nevyplatily.Není to ale žádná věda.Já jsem si to taky měnil 
sám.Problém byl pouze v tom, než se ke mně dostaly ty správný 
lamely. Na potřetí to naštěstí vyšlo.Hold někteří prodavači v 
motoshopech se musí naučit hledat aspoň v katalogu. Na potřetí 
tam naštěstí byl majitel obchodu a ten to uměl... 
Tady bych se chtěl ještě zastavit u již zmiňované výměny 
oleje.Chtěl bych totiž všem říct, že ať už mají opravdu jakouliv 
motorku(hlavně trochu více výkonnou), tak to jediný, ale zároveň 
to nejdůležitější, co můžete udělat pro život srdce(motoru) své 
lásky, je právě kvalitní olej. Tím myslím hlavně oleje 
syntetické.A je jedno,jestli má vaše láska srdce dvoudobé nebo 
čtyřdobé.I když ty dvoudobé jsou většinou v poměru k objemu 
výkonnější, takže i náročnější na kvalitu. Takže když jsem si na 
těchto stránkách četl, že někdo lil do dvoudobé NGR 250 
minerální olej(castrol TT) a pak se hrozně divil, že se mu 
kousla,tak jsem si jenom musel ťukat na čelo. Minerální oleje 
můžete lít maximálně do tátovy škodovky nebo do opravdu starších 
motorek.Ty se vyrábějí na základě ropy a při vysokých teplotách
(vysokých otáčkách) mají velmi nevyhovující vlastnosti právě pro 
naše vysokootáčkové bajky(snadno přetržitelný olejový film).Když 
sáhnete mezi syntetické oleje renomovaných výrobců-Castrol, 
Shell, Repsol nebo Motul, nemůžete udělat chybu.Já osobně dávám 
přednost castrolu.Oleje které bych v žádném případě nedoporučoval 
pro motorky je hlavně Valvoline(viz. zkušenosti u XR1) a 
samozřejmě náš Mogul.A pro někoho možná překvapivě, o Agipu jsem 
toho už taky hodně špatnýho četl i slyšel.To je ale můj osobní 
názor. Takže moje rada: NA OLEJI FAKT NIKDY NEŠETŘETE, DRAZE SE 
VÁM TO NEVYPLATÍ.
A teď zpátky k mýmu R-ku.Jediná vážnější porucha, která mě 
postihla, byla kousnutá brzdová pumpa.To se mi stalo díky 
předchozímu majiteli(vím,že je to klasická fráze,ale je to 
tak).Asi se mu podařilo brzdovou páčku zlomit, a tak tam dal 
jinou neoriginální. Jenže protože byla jiná, tak stavěcí šroub 
netlačil na brzdový válec přesně v ose brzdového válečku, ale 
mimo osu.Tak se prostě jednoho dne brzdový válec v pumpě 
kousl.Oprava v tomto případě nepřicházela v úvahu. Musel jsem 
teda shánět novou pumpu.Brzdová pumpa může být z čehokoli jinýho, 
přibližně ve stejné velikosti. Všude mi ale cpali stary rezavy 
pumpy z XL, XT apod. a to za 1500 Kč-prostě hnus.Až se mi 
podařilo sehnat téměř novou z Hondy NSR za ty stejny penize.Byla 
pouze bez páčky, kterou jsem ale koupil novou originální.Pumpa je 
úplně stejná jako ta gilerácká, ale místo nešikovného stavěcího 
šroubu tlačí na brzdový váleček(který je navíc utěsněný gumou) 
takové ramýnko na páčce jako to bývá u většiny motorek.Po 
pořádným odvzdušnění má teď brzdová páčka velmi krátký a přesný 
chod a brzdí i něco lépe než předtím. Než se mi ale podařilo 
novou pumpu sehnat, byl jsem nucen víc jak měsíc jezdit bez 
přední brzdy.Na jiné motorce by to asi byla sebevražda, ale na 
jednoválci a zvláště na tomto, s obrovskou brzdnou sílu motoru, 
se to dalo zvládnout. S odstupem času si ale musím říct, že jsem 
taky trochu blázen, protože jsem takto jel i se svojí holkou a 
bagaží asi 300km na dovolenou...žádná sranda. Protože jsem v této 
době jezdil fakt klidně a většinou nejezdil víc jak 105 km/h, 
spotřeba dokonce nepřekročila neuvěřitelných 5 litrů. Běžně se 
pohybuje kolem 6 litrů, při ostré jízdě pak max. 7 litrů.
Další menší problém jsem měl asi necelé 2 měsíce po té, co jsem 
motorku koupil. Špatně se startovala(hlavně za studena), ale 
hlavně se jí moc nechtělo do otáček.A když v těch vyšších 
otáčkách byla, tak motor divně klepal. Bylo to pouze špatnou 
svíčkou, ale hlavně tím, že jsem právě otálel po koupi s výměnou 
oleje, protože mě předchozí majitel(i když jsme se trochu znali) 
ujišťoval, že tam nedávno olej měnil. Prej OMV, plná 
syntetika...byly to pohádky. Po výměně za již zmiňovaný castrol, 
byl motor opravdu k nepoznání.Jako novej, s brutálním zátahem
(ještě lepší než když jsem to kupoval) a v otáčkách se mu právě 
líbilo nejvíc.....i tohle dokáže olej.
Takže toto byly jediný 2 problémy, které mě potkaly. Oba ale 
způsobené pouze špatnou údržbou předchozího majitele.
Ještě bych dodal , že motorku jsem poměrně dobře znal, předtím 
než jsem ji koupil, protože 3 lidi byli od nás z města nebo z 
okolí.Jeden z nich i můj velmi dobrej kámoš, kterej na tom ještě 
měnil i rozvodovej řemen. Všichni s ní zacházeli poměrně slušně
(kromě již zmiňováného předchozího majitele-ten s ní ale najezdil 
pouze 2000 km). Předtím ji měl již jen nějakej kluk z jižní 
Moravy, který ji právě dovezl z Itálie. Podle mýho názoru má 
gilerka teprve život před sebou.
Co říci na závěr? Chtěl bych ujistit všechny, kteří budou kupovat 
gileru s tímto motorem-tzn. ať už moje RC600R, RC600, 
RC600C,NORDWESTA,XRT nebo další,že pokud se o motorku předchozí 
majitelé aspoň trochu starali(pořád tvrdím,že nejdůležitější je 
vždycky používaný olej), neměli byste sáhnout vedle. Často se ale 
u takto starých motorek nějaký povedený majitel najde, proto 
nezbývá než být při koupi opravdu pozorný a všímat si 
detailů,které můžou napovědět. Nejvíc by samozřejmě řekl pohled 
dovnitř.To vám samozřejmě nikdo nedovolí,tak často nezbývá než 
doufat. To ale platí u všech motorek kupovaných z druhé 
ruky,takže nezoufejte.Třeba to vyjde :-)).
 JIRKA

 

 

Obrázky:

RC600R - popisovaná v textu

Fotky Jirkovy RCR při výměně lamel

RC600R - další fotky

RC600R - itálie

Gilera prezentace

RC600R - fotky