GILERA RC 600R
Motor | Čtyřdobý jednoválec, 4 ventily |
Objem | 560 ccm |
Výkon | 50 HP při 6750 ot. |
Točivý moment | |
Váha | 152 kg |
Maximální rychlost | 155 km/h |
Druh motocyklu | Hard Enduro |
Výroba | 1991-? |
Zkušenosti:
Motorka by měla mít podle techničáku 38kw(52k) při 7250ot a pohotovostní hmotnost je 155 kg. Nicméně na prezentačních materiálech gilery přímo z vašich stránek jsem vyčetl, že by měla mít dokonce, pro někoho možná neuvěřitelných, 40kw(54,5k) při 7500ot, tak nevím... Těch padesát koníků tam ale rozhodně bude, protože jsem měl možnost již na "pár" podobných endurech jet, a tak mám s čím srovnávat. Musím říct, že ta akcelerace je fakt síla.Mám ji již skoro rok, ale vždycky mě to dokáže fakt dostat a pořád nadchnout.Jel jsem už i na dvou RC600 a RC600C, které byly v poměrně dobrým stavu, ale musím říct, že ten rozdíl je fakt cítit.Bude to jednak v tom o pár koní(asi 5-6) větším výkonu a nižší hmotnosti.Jinak musím ještě říct, že R-ko je asi jinak zpřevodovany-myslím teda sekundárně(podle tech.informací z italských prospektů na těchtostránkách by primární převody měli být u RCR i RCC stejné).To je taky další důvod lepší akcelerace oproti RC600. Je to poznat okamžitě po svezení na obou typech.Nejpatrnější to je samozřejmě hned na jedničku.Sekundární převod je do pomala-rozeta má 51 zubů a i přes toto zpřevodování a díky většímu výkonu se s ní dá v pohodě úhánět i 170 km/h.Do 140 motorka zrychluje jako raketa, pak už trochu zvolní, ale hlavně kvůli obrovskýmu odporu vzduchu,protože jinak je vlastně výkonově tešně pod vrcholem.Dělá se i rozeta která má pouze 43 zubů, to by s ní asi R-ko uhánělo 200 km/h(pokud bych z toho teda dřív neuletěl).Právě kvůli tomu,že jednička je tak krátká, zvedám to na zadní hlavně na dvojku přes spojku-jde to opravdu lehce.Moje R-ko jsem koupil na začátku května 2001(na moje narozeniny),takže teď skoro po roce už ji myslím můžu docela dobře zhodnotit. Tahle motorka nenajde ve své kategorii jen tak konkurenci. Mám namysli především akceleraci. Měl jsem možnost srovnat s husquarnou TE 610 r.v.99(55k a asi 130 kg) a bylo to úplně nastejno.Kdybych měl 6 kvaltů jako ona, tak bych ji v pohodě ujel. Jízda na ní ale byla ve srovnání s mojí RC-R nuda. O motorkách jako je XT, DR, NX(dominátor),XL, cagiva canyon atd. se ani nezmiňuji-bez šance. Perfektmě se s ní jezdí po silnici, kde najezdím většinu kilometrů, tak i v terénu, pro který je asi hlavně předurčena.Naše silnice se ale taky pomalu a jistě stávají takovým terénem, takže to vyjde na stejno.Vzadu používám hrubší vzorek- předtím Barumka, teď Mitaska.Mitaska je vcelku dobrá, ze začátku se sjíždí rychle, ale pak už drží a hlavně je levná.Vepředu mám pořád stejnou gumu-hodně silniční Metzlerku, ale už je sjetá, takže budu asi kupovat taky Mitasku s hrubším vzorkem. S gilerkou se velmi dobře jezdí i do zatáček, kde pěkně sedí bez vlnění, ale na nějaké velké náklony a škrtání stupaček mám strach.Asi by to šlo, ale já to zkoušet nebudu. Ne aspoň na tomto vzorku. To už mám radši wheelie nebo stopie.Obojí jde na R- ku vcelku snadno.RC 600 R narozdíl oproti dalším RC nemá startér a ani baterku, ale pouze kick páku(startovačku)-právě proto má o tolik nižší hmotnost než ostatní RC.Máte ale zase o starost a případný problém míň... Startování pak probíhá pomocí mechanického dekompresoru na řídítkách, který umožní lehké nastavení pístu do správné polohy pro nastartování(startovačkou jde při otevřeném dekompresoru poměrně snadno hejbat) díky nadzvednutí výfukových ventilů.Pak už stačí dekompresor zavřít a pouze po startovačce pořádně skočit.Když se to správně nachystá, chytá na první pokus.Jde pouze o cvik, i když vím, že by se našlo hodně těch, který by to nebavilo.Já jsem si na to už zvykl a nevadí mi to, i když na mě někdy musí ostatní čekat.To když se mi to podaří po mnoha neúspěšných pokusech přechlastat.To se ale stává zřídka kdy.Jak ale říkám, je to pouze otázka cviku-většinou mi stačí dva tři pokusy.Nakonec musím dodat, že startovačka ale vůbec nekope, takže něco podobnýho jako modrý kotníky jako u starých DRek v žádným případě nehrozí.A teď kolem údržby: kromě pravidelné výměny spotřebních dílů prakticky žádnou nepotřebuje. Já zatím měnil pouze gumy,řeťezovou sadu,ložiska v zadním kole, pral vzduchovej filtr a samozřejmě měnil olej i s filtrem.Horší to bylo s výměnou spojkových lamel. Kdo si na to netroufá nebo s tím nemá zkušenosti, je lepší to nechat odbornýmu servisu. Případné chyby by se opravdu draze nevyplatily.Není to ale žádná věda.Já jsem si to taky měnil sám.Problém byl pouze v tom, než se ke mně dostaly ty správný lamely. Na potřetí to naštěstí vyšlo.Hold někteří prodavači v motoshopech se musí naučit hledat aspoň v katalogu. Na potřetí tam naštěstí byl majitel obchodu a ten to uměl...Tady bych se chtěl ještě zastavit u již zmiňované výměny oleje.Chtěl bych totiž všem říct, že ať už mají opravdu jakouliv motorku(hlavně trochu více výkonnou), tak to jediný, ale zároveň to nejdůležitější, co můžete udělat pro život srdce(motoru) své lásky, je právě kvalitní olej. Tím myslím hlavně oleje syntetické.A je jedno,jestli má vaše láska srdce dvoudobé nebo čtyřdobé.I když ty dvoudobé jsou většinou v poměru k objemu výkonnější, takže i náročnější na kvalitu. Takže když jsem si na těchto stránkách četl, že někdo lil do dvoudobé NGR 250 minerální olej(castrol TT) a pak se hrozně divil, že se mu kousla,tak jsem si jenom musel ťukat na čelo. Minerální oleje můžete lít maximálně do tátovy škodovky nebo do opravdu starších motorek.Ty se vyrábějí na základě ropy a při vysokých teplotách (vysokých otáčkách) mají velmi nevyhovující vlastnosti právě pro naše vysokootáčkové bajky(snadno přetržitelný olejový film).Když sáhnete mezi syntetické oleje renomovaných výrobců-Castrol, Shell, Repsol nebo Motul, nemůžete udělat chybu.Já osobně dávám přednost castrolu.Oleje které bych v žádném případě nedoporučoval pro motorky je hlavně Valvoline(viz. zkušenosti u XR1) a samozřejmě náš Mogul.A pro někoho možná překvapivě, o Agipu jsem toho už taky hodně špatnýho četl i slyšel.To je ale můj osobní názor. Takže moje rada: NA OLEJI FAKT NIKDY NEŠETŘETE, DRAZE SE VÁM TO NEVYPLATÍ.A teď zpátky k mýmu R-ku.Jediná vážnější porucha, která mě postihla, byla kousnutá brzdová pumpa.To se mi stalo díky předchozímu majiteli(vím,že je to klasická fráze,ale je to tak).Asi se mu podařilo brzdovou páčku zlomit, a tak tam dal jinou neoriginální. Jenže protože byla jiná, tak stavěcí šroub netlačil na brzdový válec přesně v ose brzdového válečku, ale mimo osu.Tak se prostě jednoho dne brzdový válec v pumpě kousl.Oprava v tomto případě nepřicházela v úvahu. Musel jsem teda shánět novou pumpu.Brzdová pumpa může být z čehokoli jinýho, přibližně ve stejné velikosti. Všude mi ale cpali stary rezavy pumpy z XL, XT apod. a to za 1500 Kč-prostě hnus.Až se mi podařilo sehnat téměř novou z Hondy NSR za ty stejny penize.Byla pouze bez páčky, kterou jsem ale koupil novou originální.Pumpa je úplně stejná jako ta gilerácká, ale místo nešikovného stavěcího šroubu tlačí na brzdový váleček(který je navíc utěsněný gumou) takové ramýnko na páčce jako to bývá u většiny motorek.Po pořádným odvzdušnění má teď brzdová páčka velmi krátký a přesný chod a brzdí i něco lépe než předtím. Než se mi ale podařilo novou pumpu sehnat, byl jsem nucen víc jak měsíc jezdit bez přední brzdy.Na jiné motorce by to asi byla sebevražda, ale na jednoválci a zvláště na tomto, s obrovskou brzdnou sílu motoru, se to dalo zvládnout. S odstupem času si ale musím říct, že jsem taky trochu blázen, protože jsem takto jel i se svojí holkou a bagaží asi 300km na dovolenou...žádná sranda. Protože jsem v této době jezdil fakt klidně a většinou nejezdil víc jak 105 km/h, spotřeba dokonce nepřekročila neuvěřitelných 5 litrů. Běžně se pohybuje kolem 6 litrů, při ostré jízdě pak max. 7 litrů.Další menší problém jsem měl asi necelé 2 měsíce po té, co jsem motorku koupil. Špatně se startovala(hlavně za studena), ale hlavně se jí moc nechtělo do otáček.A když v těch vyšších otáčkách byla, tak motor divně klepal. Bylo to pouze špatnou svíčkou, ale hlavně tím, že jsem právě otálel po koupi s výměnou oleje, protože mě předchozí majitel(i když jsme se trochu znali) ujišťoval, že tam nedávno olej měnil. Prej OMV, plná syntetika...byly to pohádky. Po výměně za již zmiňovaný castrol, byl motor opravdu k nepoznání.Jako novej, s brutálním zátahem (ještě lepší než když jsem to kupoval) a v otáčkách se mu právě líbilo nejvíc.....i tohle dokáže olej. Takže toto byly jediný 2 problémy, které mě potkaly. Oba ale způsobené pouze špatnou údržbou předchozího majitele.Ještě bych dodal , že motorku jsem poměrně dobře znal, předtím než jsem ji koupil, protože 3 lidi byli od nás z města nebo z okolí.Jeden z nich i můj velmi dobrej kámoš, kterej na tom ještě měnil i rozvodovej řemen. Všichni s ní zacházeli poměrně slušně (kromě již zmiňováného předchozího majitele-ten s ní ale najezdil pouze 2000 km). Předtím ji měl již jen nějakej kluk z jižní Moravy, který ji právě dovezl z Itálie. Podle mýho názoru má gilerka teprve život před sebou.Co říci na závěr? Chtěl bych ujistit všechny, kteří budou kupovat gileru s tímto motorem-tzn. ať už moje RC600R, RC600, RC600C,NORDWESTA,XRT nebo další,že pokud se o motorku předchozí majitelé aspoň trochu starali(pořád tvrdím,že nejdůležitější je vždycky používaný olej), neměli byste sáhnout vedle. Často se ale u takto starých motorek nějaký povedený majitel najde, proto nezbývá než být při koupi opravdu pozorný a všímat si detailů,které můžou napovědět. Nejvíc by samozřejmě řekl pohled dovnitř.To vám samozřejmě nikdo nedovolí,tak často nezbývá než doufat. To ale platí u všech motorek kupovaných z druhé ruky,takže nezoufejte.Třeba to vyjde :-)).JIRKA
Obrázky:
Fotky Jirkovy RCR při výměně lamel