- http://www.ignitech.cz/ -

Přelouč


Zapalování SPARKER - montážní návod pro motocykl Gilera RC600 (předělávka z magneto-tyristorového zapalování na tranzistorové zapalování).

Na motocyklu Gilera RC600 je originálně kapacitní (magneto-tyristorové, CDI) zapalování s elektronickou regulací předstihu. Skládá se principiálně ze dvou částí – ze “spodku” (alternátor který obsahuje magnetovou cívku a dvojici snímačů) a řídící jednotky (obsahuje silový spínací obvod a obvody řízení předstihu). Řídící jednotka je pak spojena s indukční cívkou.

Poruchy zapalování nastávají jak v jednotce řízení, tak v magnetové cívce. Pokusy o opravu jednotky řízení většinou nedopadnou dobře (jednotka řízení je zalitá zalévací hmotou), převíjení magnetové cívky má též malou úspěšnost. Některé poruchy avizované uživateli jsou pravděpodobně způsobeny pouze špatnou periférií zapalování (špatné zapojení při neodborném servise, nevodící kontakty atd.) Tito uživatelé se pak v zoufalství nad cenou nového zapalování obracejí na různé "domácí kutily", kteří s páječkou v jedné a pravděpodobně s kladivem v druhé ruce zapalování "opravují".

Z těchto důvodů nabízíme plnou náhradu tohoto zapalování v tranzistorové (induktivní, bateriové) verzi pod názvem SPARKER. Zapalování SPARKER je řízeno mikroprocesorem a úspěšně pracuje na mnoha motocyklech. Zapalování má otáčkově-předstihovou charakteristiku shodnou s originálním zapalováním. Částečnou nevýhodou tohoto zapalování je, že motocykl nenašlápnete bez funkční baterie (původní zapalování to umělo) a že se musí vyměnit indukční cívka (doporučujeme finančně dostupnou a spolehlivou indukční cívku MAGNETON na 12 nebo 8V za cca. 300 Kč). Naopak jeho výhodou je, že nepotřebuje funkční magnetovou cívku - ze “spodku” musí být funkční pouze snímače a alternátor (snímače mají minimální poruchovost a alternátor motocykl stejně potřebuje). Další nezanedbatelnou výhodou je cena tohoto zapalování (3100.- Kč) a značné snížení možnosti dalších poruch. Nabízíme odbornou montáž zapalování v našem elektromotoservise v Přelouči. Cena montáže 300,- až 400,- Kč dle “zanedbanosti” motocyklu.

Zapojení

Zapojení je nutné provést podle obrázku a tabulky. Vodiče zapalování SPARKER jsou barevně rozlišeny (viz tabulky). Svazek vodičů ze zapalování SPARKER je rozdělen na menší dva svazky. Jednotlivé vodiče těchto svazků jsou opatřeny male (chlapeček) FAST-ON 6,3 mm kolíky zastrčenými do konektorů. První svazek obsahuje tři vodiče pro snímače a je ukončen třípinovým konektorem. Vodiče druhého svazku jsou ukončeny čtyřpinovým konektorem. Tímto svazkem je připojena zem motocyklu, napájecí napětí, indukční cívka a tzv. “chcípák. Do konektorů je nutno přivést vodiče z motocyklu dle obrázku a tabulky. Součástí zapalování jsou protikusy konektorů včetně female (holčička) FAST-ON 6,3 mm kolíků.

Připojení snímačů

Připojení snímačů je u motocyklu provedeno trojicí vodičů (černý se žlutým pruhem, modrý se žlutým pruhem, zelený s bílým pruhem) zakončených třípinovým konektorem. Tyto vodiče je nutno připojit tak, aby byly spojeny černý se žlutým pruhem s modrým na zapalování SPARKER, modrý se žlutým pruhem s hnědým na zapalování SPARKER a zelený s bílým pruhem se žlutým na zapalování SPARKER.

Připojení napájecího napětí

Spínací skřínkou odpínaný kladný pól napájení je nutno přivést do čtyřpinového konektoru tak, aby byl spojen s červeným na zapalování SPARKER (viz. tab.).

Záporný pól napájení (na motocyklu černý, nebo přímo rám motocyklu) musí být přiveden do čtyřpinového konektoru tak, aby by spojen s modrým na zapalování SPARKER (viz. tab.).

Připojení indukční cívky

Původní indukční cívku nelze použít !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Proto je nutné zakoupit 12V indukční cívku pro tranzistorová zapalování (odpor primáru indukční cívky musí být cca. 2,5 - 6 ohmů). Z našich zkušeností doporučujeme finančně dostupnou indukční cívku MAGNETON na 12 nebo 8V za cca. 300 Kč (možno dodat zároveň se zapalováním).

Indukční cívku (u cívky MAGNETON vývod označený č. 1) zapojíme pomocí původního vodiče (bílý s modrým pruhem) do čtyřpinového konektoru tak, aby byl spojen s oranžovým na zapalování SPARKER (viz. tab.).

Na zbylý konec indukční cívky (u cívky MAGNETON vývod označený č. 15) přivedeme spínací skřínkou odpínatelný kladný pól napájení motocyklu.

POZOR!!! Výstup do indukční cívky (oranžový) není proudově nijak chráněn!!! Zejména je nutno zabránit připojení kladného pólu napájení motocyklu na tento výstup. Na tento výstup může být připojena pouze indukční cívka s odporem min. 2,5 Ohmu.

Připojení 'chcípáku' (ENGINE RUN - OFF)

U motocylu je připojení chcípáku provedeno černým vodičem s bílým pruhem. Tento vodič vede ze zapalování do spínací skřínky a do spinače ENGINE RUN - STOP. Tento vodič přivedeme do čtyřpinového konektoru tak, aby byl spojen se zeleným na zapalování SPARKER (viz. tab.).

Připojení otáčkoměru

U motocylu je připojení otáčkoměru provedeno zeleným vodičem s bílým pruhem. Tento vodič je nutné připojit na žlutý na zapalování SPARKER.

zapalování SPARKER motocykl původní zapalování pozn.
modrý černý se žlutým pruhem černý se žlutým pruhem zem snímačů
hnědý modrý se žlutým pruhem modrý se žlutým pruhem snímač 1
žlutý zelený s bílým pruhem zelený s bílým pruhem snímač 2
žlutý zelený s bílým pruhem zelený s bílým pruhem otáčkoměr
červený     klíčkem zapínaných + 12 V
modrý černý černý zem motocyklu
oranžový bílý s modrým pruhem bílý s modrým pruhem vývod 1 indukční cívky
zelený černý s bílým pruhem černý s bílým pruhem chcípák

 

Obr. 1