GILERA R1 125

Gilera R1 je výkonné ostré enduro použitelné do těžkého terénu, vzhledem k poměrně vysoké maximální rychlosti je i na silnici jako doma, problém nastává pouze při delších trasách kvůli tvrdému a úzkému sedlu. Motocykl je vpředu vybaven dvoupístovým kotoučem se kterým jde bez problémů stavět na přední kolo, vzadu je jednopístový kotouč. Motor je vodou chlazený, oddělené mazání, šestirychlostní převodovka, vybaven nožní našlapávačkou i startérem.

Motor Dvoutaktní jednoválec
Objem 124 ccm
Výkon 20kW (27HP) při 9500 ot.
Točivý moment  
Váha 115 kg
Maximální rychlost 130 km/h
Druh motocyklu Hard enduro
Výroba Od 1988 do 1989

Zkušenosti:

Na Gileře R1 jsem zatím najel 6000km a musím říci, že jsem s ní co se týče jízdních vlastností spokojen, zejména bezkonkurenční brzdy, dobrá ovladatelnost a mnohem vyšší výkon než většína jiných 125. Zlobila pouze elektrika (dvakrát výměna CDI), vyplatí se do benzínu (nebo do nádržky na olej) lít pokud možno 100% syntetické oleje (např. Castrol TTS), vyhýbáte se zadření.

Měl jsem originál Gilera válec s APTS, zadřel jsem, dal jsem nový válec, píst, kliku, ojnici, vše od Polini pro Gileru KK, KZ na zvýšení výkonu, ale bez APTS na válci – výkon se nezvedne, pouze se posune točivý moment směrem dolů. Dále mně přestal fungovat startér. Gilery se zatím zbavovat nechci, jsem s ní spokojen a to i přes to, že vlastním i Gilera RC 600.

David Maršík

Daw.w@worldonline.cz

 

 

Obrázky:

 

 

Gilera R1 - 1997 - moje první Gilera R1 (pěkná)

Gilera R1 - 1998 - 1999 - moje první R1 (3 fotky vyšší rozlišení)

Gilera R1 - 2000 - moje první R1 in action

Gilera R1 - 2000 - novější fotky - moje první R1 in action

Gilera R1 - přelom 2000 a 2001 - nová R1

Gilera R1 - rozebraná + staré foto

 

 

 


 

Zkušenosti:

Výkon podle TP : 18,5 kW / 8750 rpm
Hmotnost : 125 kg
Max rychlost : 130 km/h
Spotřeba : 5,5-6l / 100km podle stylu jízdy

Motorka byla vyrobena v roce 1988 a je v téměř originálním stavu. Vlastním ji teprve rok a najel jsem asi 3000km bez jakékoli větší závady, jediné‚ co mě potkalo bylo píchl‚ zadní kolo, prasklá  žárovka, porucha brzdového spínače přední brzdy a prolínající olej kolem startovací páky což spravilo nové gufero. Motor je v původním stavu, včetně přívěry APTS , podle neopotřebených šroubů na hlavě válce a na spojce se do motoru ještě nikdo nedíval. Zvuk je bez jakéhokoliv klepání nebo chrastění, jedin‚ co je trochu slyšet je spojka. Konzumuje sice trochu víc oleje než novější stroje (asi tak 1l na 600km), ale asi to odpovídá roku výroby, kdy zřejmě nebyly oleje pro dvoutakty tak kvalitní. Olej používám Motul Technosyntese, který je myslím si, dostačující. Moje Gilera nemá asi už od výroby startér, protože na motoru je na jeho místě jen krytka a magneto nemá ozubený věnec. Jediná větší "oprava" kterou jsem kdy dělal, byla hned po koupi výměna všech hadiček na olej a na benzín, které už byly ztvrdlé‚ a moc netěsnily. Olej v převodovce je klasicky Motul Transoil pro dvoutakty s mokrou spojkou. Co mi na motorce chybí, je otáčkoměr, zato je na palubovce teploměr chladicí kapaliny, který bych klidně oželel. Další minus je startování studeného motoru, je nutné‚ mít cvik při manipulaci se sytičem a s plynem. Na druhou stranu mi nikdo s motorkou neodjede, alespoň ne s nastartovaným motorem. (Webmaster: mám dvě R1, obě startují po týdenním klidu v -5°C na první našlápnutí, nebo okamžitě po stisknutí startéru.)

René Indrak

rene.indrak@worldonline.cz